Monica Bellucci, która w skali globalnej przypomniała właśnie o sobie
w najnowszym filmie o Bondzie, podzieliła się kiedyś następującą
refleksją: „Ludzie mogą wybaczyć talent i inteligencję. Ale nie urodę.
Piękna kobieta w potocznej opinii musi być głupia i trudno zmienić ten
stereotyp”.
Internetowa skarbnica wiedzy, która coraz
bardziej zastępuje wszelkie, wciąż reformowane systemy edukacyjne,
definiuje stereotyp z wdziękiem. Jest to według niej „konstrukcja
myślowa, zawierająca komponent poznawczy (zwykle uproszczony),
emocjonalny i behawioralny, zawierająca pewne fałszywe przeświadczenie,
dotyczące różnych zjawisk, w tym innych grup społecznych”.
Prof.
Jerzy Olędzki, w książce poświęconej komunikowaniu w świecie zwrócił
uwagę,, że stereotyp występuje wszędzie jako metafora zjawisk
niezindywidualizowanych, powtarzalnych, jako coś schematycznego,
banalnego, powtarzalnego. Zauważył też, że stereotypów nie odnosimy
zwykle do siebie, lecz do innych narodów i kultur, naszych sąsiadów i
odległych geograficznie społeczeństw, do przyjaciół i do wrogów.
Uczestniczyłem
niedawno w rozmowie na temat stereotypów i mediów. Dyskutanci
podzielili się na dwie grupy. Jedna twierdziła, że media kształtują
stereotypy, natomiast druga przekonywała, że jedynie się do nich
odwołują. Ktoś z rozmówców był bardzo dobrze przygotowany do
uzasadniania pierwszej tezy. Powoływał się na brytyjskie dane, według
których wyspiarze dzięki mediom są przekonani, że np. imigranci stanowią
31 procent populacji, podczas gdy jest ich maksimum 15 procent. Albo są
przekonani, że 27 procent wsparcia socjalnego trafia do oszustów,
podczas gdy rzeczywista skala zjawiska to 0,7 procenta.
Reprezentant
mediów dowodził natomiast, że odwołują się one do stereotypów, do
pewnych gotowych schematów myślowych, ponieważ bez tego nie da się
dotrzeć do odbiorców. „Ludzie myślą szablonowo i nic na to nie
poradzimy” – oświadczył z miną kogoś, kto uważa się za całkowicie
usprawiedliwionego.
Władimir Nabokow w swej najbardziej
znanej powieści napisał, że diabeł pomimo całej swej wynalazczości
powtarza dzień w dzień ten sam schemat. Myślę, że to ważne
spostrzeżenie. Pozwala popatrzeć na kwestie stereotypów, schematów
myślowych i szablonowego myślenia z innej perspektywy, niż bezradność.
Ze stereotypami da się walczyć. I może to robić każdy. Znam na przykład
dwie młode kobiety, które postanowiły przeciwstawić się stereotypowemu
myśleniu o Śląsku. Co ciekawe, robią to, pokazując mężczyzn, Ślązaków,
którzy w ten czy inny sposób odnieśli sukces.
Współczesna
brytyjska pisarka (Rowan Coleman) w jednej ze swych powieści podpowiada:
„Nie rezygnuj z uśmiechu losu tylko dlatego, że nie pasuje do ram i
stereotypów”. To bardzo dobra rada. Zwłaszcza dla tych, którzy usiłują
kształtować opinie innych.
Tekst powstał jako felieton dla radia eM
czwartek, 12 listopada 2015
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz