piątek, 14 maja 2010

Znajomy

"Zostańmy przyjaciółmi" - to podobno zdanie, którego mężczyźni nie chcą słyszeć od kobiety. Że niby przyjaźń eliminuje miłość. "Przyjaciel to ktoś, kto daje Ci totalną swobodę bycia sobą" - uważał Jim Morrison. Zdaniem Milana Kundery "Na samotność skazują człowieka nie wrogowie, lecz przyjaciele".

W encyklopedii PWN można przeczytać, że przyjaźń według filozofów starożytnych to dzielenie życiowych powodzeń i niepowodzeń, jedność w szlachetnych zamierzeniach, a przyjaciel to "drugie ja" (Teofrast z Eresos), "połowa duszy mej" (Horacy). Przyjaźń jest cnotą, złotym środkiem między wadami wrogości i pochlebstwa. Cechami idealnej przyjaźni są: zaufanie i wierność, życzliwość i szczerość. Arystoteles wyróżnił 3 rodzaje przyjaźni: opartą na wzajemnej korzyści, na przyjemności, na doskonałości.

"Definicja przyjaciela? Dla mnie nie istnieje, bo każdy człowiek potrzebuje przyjaciół do innych "rzeczy". Jedni chcą się po prostu wygadać, inni potrzebują wsparcia. Dla mnie przyjaciela nie można wsadzić w definicje. Takie jest moje zdanie" - napisała Yenna na pewnym forum.

Na tym samym forum Mokra stwierdziła: "Według mnie przyjaźń to nie uczucie. To wzajemne stosunki na baaardzo wysokim poziomie emocjonalnym. Przyjacielem możemy nazwać swojego chłopaka, chłopaka z którym sypiam "po przyjacielsku" [ale nie mam takiego i jak dla mnie ta definicja jest chybiona] albo po prostu brata z wyboru. Przyjaciel jest osobą, z którą w pewnym sensie rozumiem się bez słów, ktoś kto nakłada mi skarpetki, ktoś kto mnie trzyma za rękę, gdy siedzę u dentysty lub na pogrzebie, ktoś z kim można się śmiać, płakać i milczeć, ktoś z kim mogłabym się kąpać na waleta, ktoś kto mnie opieprzy kiedy trzeba i z kim mogę się kłócić, a później godzić. Mogę się do niego nie odzywać nawet parę dni, ale i tak wiem, że któreś z nas w końcu się przełamie i odezwie... Przyjaciel to przyjaciel...".

"Już was nie nazywam sługami, bo sługa nie wie, co czyni pan jego, ale nazwałem was przyjaciółmi, albowiem oznajmiłem wam wszystko, co usłyszałem od Ojca mego" - powiedział Jezus w czasie Ostatniej Wieczerzy. Ale wyjaśnił też: "Wy jesteście przyjaciółmi moimi, jeżeli czynicie to, co wam przykazuję".

Nie każdy jest moim przyjacielem. Przyjaciel musi spełniać pewne warunki. Jeżeli ich nie spełnia, nie jest przyjacielem. Co najwyżej znajomym.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz