czwartek, 15 kwietnia 2010

Nie kłamie

"Dlaczego mi nie wierzysz? Przecież wiesz, że nie kłamię". "Skąd mam wiedzieć?". "A czy kiedykolwiek cie okłamałem?". "Dotąd nigdy cię nie złapałam na kłamstwie...". "Więc dlaczego mi nie wierzysz?". "Nie wiem...".

Na pewnym forum toczyła się dyskusja na temat zależności między inteligencją a wiarą. "Jeden z użytkowników przytoczył całą listę naukowców wierzących w Boga i choć to nie obala tej zależności to jednak pokazuje, że są wykształceni oraz inteligentni ludzie, którzy nie mają nic przeciwko wierze w byt transcendentalny. Dlaczego tak jest? Czy jest to tylko efekt zróżnicowania w populacji, tzw. wariancji? Polecam artykuł tłumaczący to zjawisko. Teoria podwójnego przetwarzania informacji sugeruje, że ludzie mogą mieć dwa rodzaje wiedzy (naukową i intuicyjną) oraz predyspozycje do korzystania z jednej, bardziej niż innej w określonym kontekście" - napisał psyrel i zamieścił link do artykułu zatytułowanego "Dlaczego wykształceni i inteligentni ludzie wierzą w Boga?".

"Cóż to jest prawda?" - pytał w rozmowie z Jezusem Piłat. Ale czy chciał usłyszeć odpowiedź? Czy raczej zadawał pytanie retoryczne?

"Przypominam, że zeznaje pan pod przysięgą. Musi pan mówić prawdę, nie wolno panu kłamać" - mówił przesłuchujący do świadka. "A skąd pan wie, że nie mówię?". "Nie wiem, ale na wszelki wypadek przypominam".

"Kto z nieba pochodzi, Ten jest ponad wszystkim. Świadczy On o tym, co widział i słyszał, a świadectwa Jego nikt nie przyjmuje. Kto przyjął Jego świadectwo, wyraźnie potwierdził, że Bóg jest prawdomówny" - tłumaczył Jezus Nikodemowi.

Bóg nie kłamie. A jednak wciąż domagamy się od Niego, aby potwierdzał prawdziwość swych słów. Wciąż domagamy się weryfikacji. Mówimy do Niego: "A niby dlaczego mam Ci wierzyć?". Nie wystarcza nam odpowiedź "Bo Bóg jest prawdomówny".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz