poniedziałek, 5 listopada 2012

Supermarket?

Jezus powiedział do przywódcy faryzeuszów, który Go zaprosił: "Gdy wydajesz obiad albo wieczerzę, nie zapraszaj swoich przyjaciół ani braci, ani krewnych, ani zamożnych sąsiadów, aby cię i oni nawzajem nie zaprosili, i miałbyś odpłatę. Lecz kiedy urządzasz przyjęcie, zaproś ubogich, ułomnych, chromych i niewidomych. A będziesz szczęśliwy, ponieważ nie mają czym się tobie odwdzięczyć; odpłatę bowiem otrzymasz przy zmartwychwstaniu sprawiedliwych". (Łk 14,12-14)

„Nie chce mi się iść na tę imprezę, ale muszę, bo jak ja dziś nie pójdę, to ona nie przyjdzie na ten pokaz, który organizuję za miesiąc. A zależy mi, żeby była” – tłumaczyła mi niedawno jedna znajoma, krzywiąc się przy tym niemiłosiernie i przybierając pozę osoby znajdującej się w sytuacji bez wyjścia. „Jak widać, wszystkim można handlować, nawet swoją obecnością tu czy tam” – pomyślałem sobie, ale nie powiedziałem tego na głos, bo nie chciałem nikomu sprawiać przykrości.

Gdy się przyjrzeć uważnie, można dostrzeż, że to handlowanie, w wąsko i szeroko pojętym rozumieniu, zajmuje nam mnóstwo czasu w życiu. Regułę „coś za coś” wielu ludzi postawiło na czele swych zasad. Tak, jakby bezinteresowność w ogóle nie istniała. Jakby nie było nawet możliwości czegoś takiego, jak dar. Uczymy takiej postawy od samego początku dzieci. Ileż razy można usłyszeć rodzica deklarującego „Jak będziesz grzeczny, to dostaniesz to, czego tak bardzo chcesz”. W ten sposób dziecko się dowiaduje, że wszystko może być towarem. Także to, jak się zachowuje. Jak postępuje.

Z uporem usiłujemy wciągać w to wszechobecne handlowanie samego Boga. Modlitwy sprowadzamy do propozycji umów i kontraktów. „Jeśli Panie Boże spełnisz moją prośbę, to ja...”.

Bóg nie jest właścicielem hipermarketu. Nie kolekcjonuje też przysług. Nie sprzedaje swojej miłości w zamian za nasze konkretne uczynki. We wszystkim, co robi, jest bezinteresowny, nawet wtedy, gdy nam się wydaje, że to czy tamto zdołaliśmy od Niego wyhandlować.

Nawet najkorzystniejsza transakcja nie daje szczęścia. Szczęście przynosi bezinteresowna miłość. stukam.pl

Komentarz dla Radia eM

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz